תהילה מוזיק - בית ספר בוטיק למוזיקה , לימודי גיטרה, פיתוח קול , תופים, תפעול אולפן ,מוזיקה אלקטרונית, בניית חדרי מוזיקה וסאונד , ייעוץ אקוסטי , מכירת ציוד הגברה אקוסטיקה כלי נגינה וציוד לאולפן

חלק 2

מהרגע הראשון שמתחילים לבנות אולפן הקלטות יש תחושה של הגשמת חלום וזה בדיוק כך, עצמאות יצירתית וחופש! ,כמוזיקאי זה חשוב לתפוס את ההשראה במקום הנכון ואין יותר טוב מאולפן הקלטות אישי וזמין לתעד בו רעיון מוזיקלי ולפתח אותו.

מאת ערן אוחיון

שלב ד: איך לבחור מוניטורים לאולפן ?

קודם כל מוניטור זה לא רמקול להפציץ מוזיקה כמו במסיבה במידה ואתם רוצים מוניטור שישמש אותכם גם להאזנה בווליום גבוהה אז מראש תקנו מוניטורים 8 אינץ או 10 אינץ ואפילו תוסיפו סאב 

דבר שני מוניטורים לא מיועדים לתפקד כרמקול מוניטור כמו בחדרי מוזיקה וחדרי חזרות אם אתם מעונינים לנגן בלייב ולשיר ולקבל את המיקס ו דרך מוניטורים אולפניים תשכחו מזה אתם תהרסו אותם גם מוניטורים גדולים יהרסו .

המטרה של המוניטור האולפני  היא העריכה ,עריכת הפרוייקט והסאונד של הפרוייקט לשמוע את הצלילים ונהל את הגוון של הסאונד , האזנה נעימה שלא יוצרת לחץ על האוזניים לאורך זמן, שלא יוצרת לחץ תדרים ועוצמות  ווליום גבוהות בחדר ,עבודת המיקס היא קשה ועוצמה גבוהה יוצרת עיותים שלא עוזרות לעבודה, מבחינה אקוסטית עבודה בעוצמות גבוהות דורשת טיפול מסיבי יותר .

שורה תחתונה חדרים של עד 15  מטר מ"ר מספיק מוניטורים 5 אינץ' , חדרים מעל עד 30 מ"ר מוניטורים 6 " ,חדרים מעל מוניטורים 8 " 

עבודה עם סאב וואפר אולפני זה מצויין , אני אוהב . אבל צריך להכיר ולדעת איך לעבוד עם סאב "במיקס " כי הוא דוחף תדרים נמוכים שאולי אחרי "המיקס  " שנאזין לפרוייקט במערכת סטריאו רגילה  נגלה שהתדרים חסרים 

לכן בכול מצב עלנו להכיר את סביבת  העבודה שלנו ולדעת אלו תדרים החדר משמיע לנו יותר או פחות וכל חדר מתנהג אחרת.

לגבי המיתוס שמוניטור אולפני הוא שקוף ומשמיע לנו את כל התדרים שהאוזן שומעת.

 אז זה נכון רק במוניטורים יקרים מאוד שאר המוניטורים הזולים ולמתחילים  הם עושים רק חלק מהעבודה אך זה מספיק טוב ליוצר המתחיל ולאולפן הביתי . פרוייקטים גדולים עשיתי עם מוניטורים זולים אחרי הכל זה תלוי הרבה בטכנאי ובניסיון 

מוניטורים שאני ממליץ :

 למתחילים KRK ROKIT 5 לחדרים קטנים היום העלות היא 825 ליחידה , אפשר להמשיך עם חברת KRK לחדרים גדולים יותר יש להם גם סדרות איכותיות יותר סך הכל מוניטור מצויין  

חברות נוספות שאני ממליץ :  Mackie ,M-Audio,Eve Audio,Dynaudio,ADAM 

"המוזיקה היא התגלות נעלה יותר מאשר כל החוכמה והפילוסופיה."  לודוויג ואן בטהובן

שלב ה: איזה אוזניות צריך לאולפן הקלטות ?

אז עקרונית צריך אוזניות שמתנהגות דומה למוניטור אולפני

התפקיד של אוזניות במיקס הוא  לבקרת סאונד ולא לעבודה על המיקס 

אוזניות שירה לזמר , רצוי אוזניות סגורות שלא יזלוג סאונד  אל ההקלטה ,

 מיקרופון קונדנסר הוא רגיש מאוד לכן חשוב מראש לרכוש אוזניות סגורות טוב,  וכמובן לא לשלוח ווליום גבוהה  לאוזניות של הזמר ,

 לנגנים אוזניות  טובות לא חובה עניין האטימות מכיוון שהמיקרופון להקלטת כלי נגינה לרוב הוא דינמי  וגם כי ברוב המקרים המיקרופון יהיה מרוחק מהנגן שלא כמו בשירה ,

צריך לקחת בחשבון שבמקרה שאתם מקליטים כמה נגנים וזמר ביחד תצטרכו מגבר אוזניות שיוסיף לכם חיבור של לפחות עוד 4 אוזניות

אוזניות מומלצות למתחילים אוזניות אולפן Closed Back איכותיות ומבודדות מבית KRK KNS 6400 עלות 480 בערך.

בנוסף אני ממליץ על חברת Beyerdynamic כחברה העדיפה עלי גם במיקרופונים ובאוזניות.

 

שלב ו : איך לבחור מקלדת שליטה לאולפן ?

אז קודם כל אם יש לכם ניסיון בנגינה על פסנתר או אורגן ? איזה סגנון מוזיקה אתם מתכננים לנגן או ליצור ?

אם אתם נגנים שיודעים לנגן ב2 ידים על הפסנתר אז אני ממליץ לכם להמשיך כך ולרכוש מקלדת שליטה מינימום 4 אוקטבות ומומלץ יותר פסנתר חשמלי שמתחבר midi למחשב או לכרטיס קול 

במידה ואתם בקטע של טראנס ויצירה אלקטרונית ואין לכם ניסיון בנגינה ב2 ידיים אז מספיק לכם מקלדת 2 אוקטבות

כמובן שתמיד אפשר לשנות אוקטבות המקלדת שליטה 

לגבי שאר הפרמטרים שיש במקלדות שליטה זה עניין של נוחיות וטעם וסגנון 

מקלדת שליטה מומלצת למתחילים 

מקלדת שליטה M-Audio Oxygen 25 MK4 מחירה 620 שקלים בערך

שלב ז : איך לטפל אקוסטית באולפן ?

אקוסטיקה ,פסיכו אקוסטיקה זה תורה שלמה ומעניינת 

טיפול אקוסטי נכון מתחיל עוד לפני שהחדר קיים חשיבה אקוסטית מתחילה בתכנון הראשוני 

טיפול אקוסטי לאולפן הביתי

בצורה פשוטה וכללית ללא התחשבות במקרים שדרוש בידוד ומבלי להיכנס להסברים עמוקים, צריך לקחת בחשבון את גודל החדר כולל תקרה ,ריצפה ,ושטח הקירות 

לייבש 55 אחוז 

המאמץ ברובו מאמצע של הקירות ומטה ,טיפול שטיח מקיר לקיר לריצפה , ייבוש חלקי  בתקרה .בחלק העליון של הקירות להניח מפזרים ולא לייבש הרבה בחלק העליון 

לוכדי בסים לפינות 

חשוב מאוד לא לייבש את החדר כדי לקבל סאונד טוב ,

בטח שאסור להרוג את התדרים הגבוהים שגם ככה מהירים וקצרים ולכן נשתמש במפזרים וננהל את התדרים בחדר  התדרים האמצעיים והנמוכים הם הבעייתיים יותר ולכן המאמץ הוא לרוב לספג ולייבש תדרים אלו  בעיקר הנמוכים .

חשוב לדעת שחדרים המיועדים לשירה אפשר לייבש יותר , אך זה עניין של טעם .רציו לא למקם מיקרופון קרוב לקיר אלה באמצע החדר.

 

 

בהצלחה רבה 

eran ohayon 

 

גלילה למעלה
WhatsApp chat